Δευτέρα 5 Μαρτίου 2012

Ενημερωτική επιστολή της ΑΕΡΟΛΕΣΧΗΣ ΠΥΛΗΣ προς τους κατοίκους του Μαυρομματίου

την 3 Μαρ 2012 λάβαμε την παρακάτω ενημερωτική επιστολή της ΑΕΡΟΛΕΣΧΗΣ ΠΥΛΗΣ με την παράκληση να τη θέσουμε σε γνώση των κατοίκων του Μαυρομματίου.

Λίγα λόγια για την ΑΕΡΟΛΕΣΧΗ ΠΥΛΗΣ
            Τον Μάρτιο του 2011 μια μικρή στην αρχή ομάδα ανθρώπων αποδεχόμενη πρόταση του Ηλία Ντούβλη - που λίγους μήνες πριν είχε αποστρατευθεί από την Πολεμική Αεροπορία – συστήνουν αεραθλητικό σωματείο με την επωνυμία ΑΕΡΟΛΕΣΧΗ ΠΥΛΗΣ.
            Σκοπός της η διάδοση του "αεροπορικού μικρόβιου" στη νεολαία και όχι μόνο, με την εκπαίδευση χειριστών των διάφορων πτητικών μέσων (αεροσκαφών - ελικοπτέρων - ανεμόπτερων - αιωροπτέρων - αλεξίπτωτων πλαγιάς (parapente) και αερομοντέλων).
            Η ανταπόκριση αυτών που προσέτρεξαν να προσυπογράψουν το Καταστατικό ίδρυσης του αεραθλητικού μας Σωματείου, πέραν του αναμενόμενου ενθουσιώδης - ιδιαιτέρως των αποδήμων που έδωσαν το παρόν δια του Προέδρου της Παγκόσμιας Συνομοσπονδίας Θεσσαλικών Συλλόγων & Ομοσπονδιών κου Διαμ. Γκίκα ο οποίος ταξίδεψε για το σκοπό αυτό αυθημερόν από τη Νυρεμβέργη (Γερμανία) στην Ελλάδα.
            Επιστήμονες, δημόσιοι και ιδιωτικοί υπάλληλοι, επιχειρηματίες, δημοσιογράφοι, απόστρατοι & εν ενεργεία Στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων, εκπαιδευτικοί όλων των βαθμίδων, σύμβουλοι επιχειρήσεων και φυσικά επαγγελματίες ή μη χειριστές αεροσκαφών, που αγαπούν τον τόπο μας ανεξαρτήτως καταγωγής τους, μας έδωσαν το κουράγιο αλλά και το δικαίωμα, τον Μάιο του ίδιου έτους να προχωρήσουμε στη νομική διαδικασία ίδρυσης της Αερολέσχης που ολοκληρώθηκε με την εγκριτική απόφαση 382/2011 του Μονομελούς Πρωτοδικείου Τρικάλων.
            Φυσικός χώρος δραστηριοποίησης μιας Αερολέσχης δεν μπορεί να είναι άλλος από ένα μικρό αεροδρόμιο, επόμενος λοιπόν στόχος μας η δημιουργία ενός εγκεκριμένου από τις αρμόδιες αρχές Πεδίου Προσγείωσης στην ευρύτερη περιοχή.

Πεδίο Προσγείωσης ( Αερολιμένας Β' Κατηγορίας )
       Όλοι γνωρίζουμε ότι στο Μαυρομμάτι, γεννήθηκε και "έφυγε" άδικα και πρόωρα ένας πρωτοπόρος των αιθέρων. Ο πρώτος πιθανόν Ευρωπαίος (σίγουρα πάντως ένας εκ των πρώτων παγκοσμίως) αιωροπτεριστής, ο Κώστας Κατσόγιαννος ή "ιπτάμενος αγρότης" όπως ήταν πανελληνίως και όχι μόνο γνωστός. Η παρακαταθήκη που άφησε στους "μαθητές του" ντόπιους αλλά και από την υπόλοιπη χώρα, βαριά. Και αυτοί όμως δεν τον απογοήτευσαν, συνεχίζουν τις πτήσεις στο αγαπημένο  μέρος του, το "Ζευγαρολίβαδο" με σημείο απογείωσης τον Ελληνόπυργο.
       Τον αιωροπτερισμό ακολούθησαν τα επόμενα χρόνια και άλλες αεροπορικές δραστηριότητες όπως το αλεξίπτωτο πλαγιάς (parapente & paramoter), τα υπερελαφρά αεροσκάφη-ελικόπτερα αλλά και το μηχανοκίνητο αιωρόπτερο (trike).
       Τα τελευταία προαναφερθέντα πτητικά μέσα μαζί με τα αεροσκάφη-ελικόπτερα γενικής αεροπορίας, είναι σαφές ότι χρειάζονται τον "δικό τους" ιδιαίτερο χώρο, προκειμένου να πετάξουν με ασφάλεια και ο χώρος αυτός δεν είναι άλλος από το Πεδίο Προσγείωσης (airfield κατά τη διεθνή ορολογία).
       Τι είναι όμως Πεδίο Προσγείωσης ; Σύμφωνα λοιπόν με την επίσημη περιγραφή (ΠΔ 158/2002) "ως Πεδίο Προσγείωσης νοείται κάθε χώρος ειδικά διαρρυθμισμένος για την προσγείωση, απογείωση και τους ελιγμούς αεροσκαφών ". Κατά τα διεθνή πρότυπα, μια περιοχή επίπεδη το δυνατόν (σίγουρα με όχι μεγαλύτερη από 2% κλίση) ελεύθερη φυσικών – τεχνιτών εμποδίων, διαστάσεων 800μ επί 60μ εντός της οποίας διαμορφώνεται ο διάδρομος αποπροσγείωσης διαστάσεων 800μ επί 25-30μ (σύμφωνα πάντα με τις προδιαγραφές της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας-ΥΠΑ) με τη μικρότερη δυνατόν παρέμβαση στο περιβάλλον και όσο το δυνατό χαμηλότερο κόστος χωματουργικών και λοιπών εργασιών.
       Αρχικά ο διάδρομος μπορεί να είναι από χώμα καλυμμένο με γρασίδι ή αδρανή υλικά (χαλίκι πιεσμένο) αν και η καλύτερη των περιπτώσεων θα ήταν μια ελαφριά ασφάλτινη επικάλυψη. Ένα τέτοιο πεδίο, δεν απαιτεί για τη λειτουργία του κτιριακές εγκαταστάσεις, όπως για παράδειγμα πύργο ελέγχου ή γραφεία, παρά μόνο δύο (2) ανεμούρια στα άκρα του διαδρόμου (χωρίς βέβαια να αποκλείεται η μελλοντική τους εγκατάσταση και αναφερόμαστε σε εγκατάσταση μιας και προτιμούνται συνήθως προκατασκευασμένοι  ισοθερμικοί οικίσκοι (ISOBOX) για τη στέγαση χώρων γραφείων) και χαμηλού ύψους υπόστεγα φύλαξης των πτητικών μέσων. Εδώ θα πρέπει να διευκρινίσουμε ότι πρωτίστως τα πεδία προσγείωσης θεωρούνται αθλητικές εγκαταστάσεις άσκησης των αεραθλητών (χειριστών αεροσκαφών και ανεμοπτέρων – μηχανοκίνητων και μη αιωροπτέρων – αλεξιπτωτιστών  - parapente και αερομοντελιστών).

ακολουθούν φωτο τυπικού πεδίου προσγείωσης (Capossile - Β. Ιταλία)






       Παρόλα αυτά, σύμφωνα με την άδεια λειτουργίας τους από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), λογίζονται Αεροδρόμια Β' Κατηγορίας. Έτσι, σε αυτό θα μπορούν να προσγειώνονται αεροσκάφη ελαφρά (τετραθέσια & εξαθέσια) με μέγιστο βάρος απογείωσης 1200 κιλά μικτά, υπερελαφρά (μονοθέσια ή διθέσια) με μέγιστο βάρος 450 κιλά μικτά, ανεμόπτερα και μηχανοκίνητα αιωρόπτερα σε καμία δε περίπτωση αεροσκάφη αερογραμμών καθόσον χρειάζονται διαδρόμους πολύ μεγαλύτερου μήκους (1500 - 3800μ) δηλαδή αεροδρόμια Α' Κατηγορίας.
       Όλες οι προαναφερόμενες πτητικές μηχανές (πλην των ανεμόπτερων που δεν διαθέτουν κινητήρα) είναι χαμηλού έως πολύ χαμηλού θορύβου, εφοδιάζονται με βενζίνη αεροπορικού τύπου ή αυτοκινήτου (unleaded 95 – η γνωστή αμόλυβδη που θα προμηθευόμαστε από τα τοπικά βενζινάδικα) αναλόγως του έτους κατασκευής του κινητήρα και η ωριαία κατανάλωσή τους είναι πολύ μικρότερη ενός μεσαίου αυτοκινήτου με αποτέλεσμα να μην επιβαρύνουν το περιβάλλον. Άλλωστε, ένα αεροσκάφος κυκλοφορεί στον ευρύτερο χώρο του αεροδρομίου για πολύ μικρό χρονικό διάστημα (εκκίνηση – τροχοδρόμηση – απογείωση - κύκλος αεροδρομίου – προσγείωση –τροχοδρόμηση – full stop διαρκεί από 1-5 λεπτά), ενώ και ο συνολικός αριθμός των αεροσκαφών που επιχειρούν ταυτόχρονα από ένα μικρό αεροδρόμιο (δεν αναφερόμαστε στο συνολικό αριθμό των σταθμευμένων) είναι επίσης μικρός ήτοι ένα αεροσκάφος κάθε 30 και πλέον λεπτά της ώρας.
       Λαμβάνοντας υπόψη της τα ανωτέρω, η ΑΕΡΟΛΕΣΧΗ ΠΥΛΗΣ με επιστολή της την 6 Οκτ 2011 προς τον Δήμο Μουζακίου και κοινοποίηση στους επικεφαλείς μείζονος και ελάσσονος αντιπολίτευσης, Πρόεδρο Τοπικού Συμβουλίου Μαυρομματίου, ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΣΥΛΛΟΓΟ ΜΟΥΖΑΚΙΟΥ & ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΣΥΛΛΟΓΟ ΜΑΥΡΟΜΜΑΤΙΟΥ "Ο ΚΑΡΑΪΣΚΑΚΗΣ", πρότεινε τη δημιουργία του "Πεδίου Προσγείωσης Μαυρομματίου ΚΩΣΤΑΣ  ΚΑΤΣΟΓΙΑΝΝΟΣ" αποτίωντας ελάχιστο  φόρο τιμής στον Μαυρομματιανό "εραστή  των αιθέρων".

       Καταλληλότερη σύμφωνα με τα μέχρι τώρα δεδομένα, είναι η περιοχή μεταξύ Μαυρομματίου – Καππά στη θέση "Ζευγαρολίβαδο" ή κατ' άλλους "Κοπτολίβαδο" για τους παρακάτω λόγους :
       α.  Πρόκειται για μια καθαρά χορτολιβαδική έκταση, σχεδόν επίπεδη, χωρίς φυσικά εμπόδια και με απόλυτο προσανατολισμό (ΑΝΑΤΟΛΗ-ΔΥΣΗ …διόπτευση 09-27).
       β.  Το κόστος διαμόρφωσής της λόγω του ανάγλυφου, θα κρατηθεί πολύ χαμηλά.
       γ.  Παρέχει εύκολη οδική πρόσβαση στο κύριο οδικό δίκτυο καθόσον εφάπτεται της οδού Καρδίτσας – Μουζακίου - Άρτας.
       δ.  Έχει άμεση σχέση με την "ΑΠΟΓΕΙΩΣΗ ΕΛΛΗΝΟΠΥΡΓΟΥ" καθόσον αποτελεί το σημείο προσγείωσης αυτής.

Φορέας Κατασκευής – Διαχείρισης/Λειτουργίας
       Υπάρχουν δύο τρόποι υλοποίησης της ιδέας :
       α.  Ο Δήμος Μουζακίου με τα διατιθέμενα χωματουργικά μηχανήματά του αλλά και της Περιφερειακής Ενότητας Καρδίτσας (απαιτούνται γκρέϊντερ και οδοστρωτήρας), διαμορφώνει την έκταση και τη διαχειρίζεται-λειτουργεί παραχωρώντας τη χρήση των εγκαταστάσεων στην "ΑΕΡΟΛΕΣΧΗ ΠΥΛΗΣ".
       β.  Ο Δήμος Μουζακίου με τα διατιθέμενα χωματουργικά μηχανήματά του αλλά και της Περιφερειακής Ενότητας Καρδίτσας (απαιτούνται γκρέϊντερ και οδοστρωτήρας), διαμορφώνει την έκταση και ορίζει ως Φορέα Διαχείρισης/Λειτουργίας την "ΑΕΡΟΛΕΣΧΗ ΠΥΛΗΣ".
       γ.  Η "ΑΕΡΟΛΕΣΧΗ ΠΥΛΗΣ" με δικά της μέσα διαμορφώνει την έκταση και σύμφωνα με το Νόμο είναι και ο Φορέας Διαχείρισης/Λειτουργίας.
       Στη συγκεκριμένη περίπτωση (γ) θα πρέπει να τονίσουμε ότι :
            -           Απαιτείται η "παραχώρηση χρήσεως της γης" (και όχι η "παραχώρηση γης") από τους κατοίκους-συνιδιοκτήτες (ή τον φορέα που όρισαν ως διαχειριστή της συνιδιοκτησίας).
            -           Η Αερολέσχη δεν μπορεί να θεωρηθεί σε καμία περίπτωση "επενδυτής" καθόσον ο μη κερδοσκοπικός χαρακτήρας της και τα πενιχρά οικονομικά της που προέρχονται από τις συνδρομές των μελών, χορηγίες και δωρεές, δεν επιτρέπουν αυτό το χαρακτηρισμό.
       Ταυτόχρονα όμως πρέπει να αναφερθεί το ήδη έμπρακτο ενδιαφέρον και η εθελοντική προσφορά εργασίας κατοίκων του Μαυρομματίου αλλά και των απόδημων Θεσσαλών που εκφράσθηκε με την επίσκεψη του Προέδρου της "Παγκόσμιας Συνομοσπονδίας Θεσσαλικών Ομοσπονδιών και Συλλόγων" κ. Διαμαντή Γκίκα την 21/2/2012 στην περιοχή ενδιαφέροντος για αυτοψία και την 22/2/2012 στο Δήμαρχο Μουζακίου κ. Γεώργιο Κωτσό για περαιτέρω συζήτηση του θέματος.

            -           Η τελική διαμόρφωση του πεδίου προσγείωσης θα περιλαμβάνει μια επίπεδη χορταρένια περιοχή διαστάσεων 800μ Χ 60μ χωρίς κανένα εμπόδιο, εντός αυτής της περιοχής έναν οριοθετημένο με άσπρο χρώμα διαγράμμισης διάδρομο από-προσγειώσεων διαστάσεων 800μ Χ 25μ και παραπλεύρως μια επίπεδη χορταρένια περιοχή ως πίστα parking των πτητικών μηχανών, έναν ισοθερμικό οικίσκο (κοντέϊνερ) ως γραφείο μετεωρολογίας - πύργο ελέγχου πτήσεων, ένα μικρό υπόστεγο μεγέθους θερμοκηπίου για τη συντήρηση-φύλαξη των πτητικών μηχανών  και χαμηλή περίφραξη για τους "τετράποδους φίλους μας".
 
 
 
Οφέλη
       Με τη δημιουργία ενός τέτοιου πεδίου τα πλεονεκτήματα είναι οφθαλμοφανή για την περιοχή που μέχρι στιγμής, αν και σε τροχιά τουριστικής ανάπτυξης, δεν έχει κανέναν λόγο στην "τουριστική αεροπορική επισκεψιμότητα" καθώς δεν έχει γίνει τίποτα ακόμη προς αυτή την κατεύθυνση από τον Δήμο Μουζακίου  αλλά και τους όμορους Δήμους του Ν. Τρικάλων.
       Η εμπειρία μας από την ενασχόληση με τη Γενική Αεροπορία, μας έχει διδάξει ότι όσοι μετακινούνται με τα υπερελαφρά - ελαφρά αεροπλάνα, αναζητούν πρωτίστως ένα "ήσυχο" πεδίο που θα πραγματοποιήσουν την προσγείωση του αεροπλάνου τους με ευκολία και συνοπτικές διαδικασίες προσέγγισης, σε αντίθεση με αερολιμένες όπως της Λάρισας και της Ν. Αγχιάλου που έχουν μεγάλη κυκλοφορία στρατιωτικών και πολιτικών αεροσκαφών, πολλές διαδικασίες έγκρισης  προσγείωσης όσο και απαγορεύσεις λόγω εκτέλεσης στρατιωτικών εκπαιδευτικών πτήσεων και συνήθως βρίσκονται μακριά από τους τελικούς τουριστικούς προορισμούς τους.
       Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν οι συχνές επισκέψεις στην περιοχή μας επώνυμων επιχειρηματιών και καλλιτεχνών που όμως  προσγειώνουν τα ιδιόκτητα αεροσκάφη τους στο κοντινότερο σε εμάς  (80χμ.) Πεδίο Προσγείωσης της Τερψιθέας Λάρισας και μελλοντικά ίσως στον υπό κατασκευή Δημοτικό Αερολιμένα Καρδίτσας (Μυρίνη). Επομένως εκτιμάται ότι θα  υπάρξουν πολλοί ιδιοκτήτες ελαφρών και υπερελαφρών αεροσκαφών, Έλληνες και αλλοδαποί που θα φτάσουν στην περιοχή για ολιγοήμερες ή πολυήμερες διακοπές στους κορυφαίους τουριστικούς προορισμούς της Δυτ. Θεσσαλίας (Λίμνη Πλαστήρα – Πύλη – Ελάτη – Περτούλι - Μετέωρα).        Επιπλέον υπάρχουν και  οι Αερολέσχες του εσωτερικού-εξωτερικού, που ενδιαφέρονται για τέτοια πεδία με σκοπό ολιγοήμερες επισκέψεις το χειμώνα και καλοκαίρι, εκτέλεσης τριγωνικών ταξιδιών (π.χ. ένα τέτοιο ταξίδι των Αερολεσχών Λάρισας και Παλαμά θα μπορούσε να περιλαμβάνει τα σκέλη ΤΕΡΨΙΘΕΑ – ΜΑΥΡΟΜΑΤΙ – ΠΑΛΑΜΑ - ΤΕΡΨΙΘΕΑ) στα πλαίσια εκπαίδευσης πεδινής ναυτιλίας και ανεμοπορίας των Σχολών χειριστών τους.
       Σημαντική επίσης παράμετρο αποτελεί το οικονομικό όφελος των πάσης φύσεως τουριστικών επιχειρήσεων που υπάρχουν στην περιοχή ή που θα δημιουργηθούν στο μέλλον. Το σίγουρο είναι ότι η δημιουργία του επίσημου αεροπορικού πεδίου θα φέρει στα χωριά της περιοχής αύξηση των εμπορικών συναλλαγών σε ευρεία γκάμα επιχειρήσεων.
       Στα πλαίσια δημιουργίας ενός Αεραθλητικού Κέντρου, η περιοχή θα αποτελέσει παράδεισο του αεραθλητισμού, σημείο αναφοράς αρκετών νυν και μελλοντικών κατόχων μικρών αεροσκαφών και σημείο ανάπτυξης σχετικών δραστηριοτήτων όπως παράδοση μαθημάτων σε όσους κατοίκους των Νομών Καρδίτσας και Τρικάλων ενδιαφέρονται να μάθουν να πιλοτάρουν. Ήδη αρκετοί Καρδιτσιώτες και Τρικαλινοί είναι κάτοχοι τέτοιων πτυχίων ενώ κάποιοι άλλοι παρά την επιθυμία τους, δεν το αποφασίζουν λόγω του ότι θα πρέπει να μετακινούνται κάθε τόσο σε Λάρισα και Θεσσαλονίκη.
       Επιπλέον μεγάλο όφελος μέσα από την υλοποίηση αυτής της σκέψης θα προκύψει και για το φυσικό περιβάλλον του Νομού, μιας και θα μπορούν να πραγματοποιούνται πτήσεις αεροεπιτήρησης κατά τις οποίες θα υπάρχει η δυνατότητα πρόληψης και έγκαιρης αντιμετώπισης των πυρκαγιών, τις ημέρες υψηλού κινδύνου, με τη συνεργασία των  οργάνων Πολιτικής Προστασίας. Οι αεροεπιτηρήσεις της ευρύτερης περιοχής, πραγματοποιούνται από την ΑΕΡΟΛΕΣΧΗ ΛΑΡΙΣΑΣ, εδώ και χρόνια.
       Τέλος, σοβαρότατη παράμετρο αποτελεί και η δυνατότητα αεροδιακομιδής ασθενών μιας και αρκετά χωριά του ορεινού όγκου είναι αρκετά απομακρυσμένα και αυτός ο αεροπορικός διάδρομος, ενίοτε θα αποτελέσει λύση ζωής.
       Ο Δήμος Μουζακίου αξιολογώντας την πρότασή μας, συμπεριέλαβε το Πεδίο Προσγείωσης στο "Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Δήμου Μουζακίου για την Περιόδο 2011-2014" και συγκεκριμένα στον Πίνακα "ΚΑΘΟΡΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ/Άξονας 3 : Τοπική Οικονομία-Απασχόληση/Μέτρο : 3.2.1 - Τουριστική δραστηριότητα και υποδομές" (σελ. 30) αναγράφοντας "κατασκευή πίστας αερολέσχης".
       Κατόπιν των ανωτέρω και με εμφανή τα οφέλη από τη δημιουργία του πεδίου προσγείωσης, με δεδομένη την ύπαρξη τριανταπέντε (35) επίσημα αδειοδοτημένων πεδίων προσγείωσης στον Ελλαδικό χώρο (στην συντριπτική τους πλειοψηφία Δημοτικά), πιστεύοντας ότι πρέπει να αποτελεί (και είμαστε βέβαιοι ότι αποτελεί) κοινή υπόθεση - επιδίωξη όλων μας (μονίμως διαμενόντων αλλά και της διασποράς) και όχι πεδίο αντιπαράθεσης,

κ α λ ο ύ μ ε
τους Φορείς, τους αιρετούς εκπροσώπους ανεξαρτήτως των εδράνων που καταλαμβάνουν στο Τοπικό και κατ' επέκταση Δημοτικό Συμβούλιο κυρίως όμως τους κατοίκους του Μαυρομματίου σταθμίζοντας τα προαναφερόμενα, να στηρίξουν έμπρακτα την κοινή προσπάθειά μας - προς επίτευξη του σκοπού το συντομότερο δυνατόν.
       Ευελπιστώντας ότι η ανταπόκριση σας θα είναι θετική και ομόφωνη, παρακαλούμε για :
       α.  Τη δημοσιοποίηση με κάθε πρόσφορο μέσο της παρούσας στους κατοίκους του Μαυρομματίου προκειμένου να ενημερωθούν.
       β.  Τις προτάσεις σας σχετικά με τον τρόπο περαιτέρω ενημέρωσής σας - πιθανόν κάποια λαϊκή συγκέντρωση των κατοίκων σε τόπο και χρόνο που θα καθορίσετε εσείς ώστε να μας δοθεί η ευκαιρία αναλυτικής ανάπτυξης της ιδέας και των ωφελημάτων από αυτή.
       Καλούμαι επίσης τους συνδημότες σας να εγγραφούν ως μέλη της "ΑΕΡΟΛΕΣΧΗΣ ΠΥΛΗΣ" και τους υποσχόμαστε μοναδικές εναέριες εμπειρίες μέσα από τις πτήσεις με αεροπλάνο και ανεμόπτερο, τις πτώσεις με αλεξίπτωτο αλλά και τον αερομοντελισμό.


   Ηλίας Ντούβλης
             Πρόεδρος
    ΑΕΡΟΛΕΣΧΗΣ ΠΥΛΗΣ